Sunday, May 31, 2009

Aku Miskin

salam sejahtera ku ucapkan buat jiwa yang sedang melalui keindahan cuti ini.tidak lupa juga buat hati yang sentiasa merintih dek kerna teruji cuti yang melalaikan.terserah bagi mana-mana jiwa itu untuk menghadapi cuti ini.jangan pinta dikecilkan ujian tapi pintalah dikuatkan iman mengahadapinya.ini semua hanya sekadar permulaan coretanku sahaja,belum masuk ke "point"nya lagi.apa sebenarnya yang ingin kusampaikan sebenarnya ialah keadaan umat islam sekarang yang paling ketara sekali dapat ku lihat.hingga rasulullah sendiri bersabda tentangnya.ku mulakan sebuah kisah....

"suatu malam, aku berjalan menuju ke tempat persediaanku,seperti biasa ku memasukinya.aku lihat kawan-kawanku,semua sedang rancak berbual, bergelak ketawa, bertepuk sana sini, bertendang-tendang dan bertumbuk-tumbuk.rasa ingin tahu menyelubungi perasaanku.ku dengari perbualan mereka yang rancak..

'weh aku nak beli kereta baru la....kereta yang aku baru beli tuh takleh menyayi la...ader satu kereta tu bleh...'
'yeah...aku nak gak bali kereta tuh...aku nyer pon takleh terbang....aku tengok kawan aku punya bleh oh...aku nak beli gak...'

rasa kehairanan berbaur kesal menimbul.

lantas ku menyampuk dengan cara yang agak sopan dengan niat ingin mengingatkan.....
'korang ni takder benda lain ke nak sembang....jangan terpesona sangat ngan dunia nih...dah-dah, buat kerja lain'

dengan perasaan marah, dihamburkan kata-katanya.

'argh!!kau nih menyebok pasal...suka hati aku lar nak sembang ape...aku tau la kereta kau setakat kereta kancil jer...tu pun model lama...selipar koyak...kasut bertompok....blah la!!'

tersentuh hatiku....dengan perasaan yang agak bercampur dengan nafsu.

'yer! memang kereta aku kecik, murah...memang selipar aku koyak...memang kasut aku bertompok-tompok....biarlah...janji aku bleh pakai....kalau korang nak tahu...aku ni miskin!!!!!aku takder pape pon....kereta aku, selipar aku,kasut aku, bahkan semua harta-harta aku bukan aku punya.....sebab aku miskin....semua benda aku pinjam....tangan aku...kaki aku...hati aku...jantung aku...semuanyer aku pinjam!!aku takder ape-ape kat dunia nih!!akhirmya semuanya akan dikembalikan....korang patut sedar semua nih....jangan lupa bila diberi nikmat...harta korang semua takkan bawak pergi kubur pun...jangan korang kena tipu ngan dunia nih...dunia nih BANGKAI...siapa yang menuntutnya adalah ANJING...'

~TAMAT~

cukuplah sekadar itu sahaja coretan ku buat kali ini....pengajarannya boleh direnungkan dan diamalkan sendiri...segala salah dan silap datang dari diriku yang lemah lagi miskin ini....hanya DIAlah yang maha kaya lagi maha berkuasa....





No comments: